Hippie revival?

Hippie revival met de komst van de community manager?

Alles wat van dichtbij komt, verkoopt als warme broodjes. De zelfgemaakte Nederlandse appelcider, authentiek en rechtstreeks van het land, is immens populair. Maar hoe weten wij waar je de lekkerste gebraden lokale kippetjes kunt kopen? Mond-tot-mondreclame, tips en reviews van bekenden, is hier het antwoord. We luisteren duizend keer liever naar de buurman die je vertelt waar de lekkerste koffie wordt geschonken, dan dat we het reclamefoldertje geloven. 

En wat heeft dit van doen met de opkomst van de community manager, vraag jij je nu af. Nu, in al het lawaai van de gepolijste commerciële boodschappen, zoekt de consument authenticiteit en een transparante boodschap. Bedrijven die dit snappen, zetten steeds vaker een community manager in. Hoera, want deze manier van werken, is een nieuwe (of oude) manier van verbinding zoeken. Een gezonde tegenhanger van internationaal en groot, groter, grootst.

Sillicon Valley sletjes

De stand van zaken anno nu. Inmiddels zitten wij met onze bedrijven massaal op de diverse social mediakanalen en zijn we voor een groot deel afhankelijk geworden van Google en friends: platforms die verwijzingen naar je dienst of website en de conversie verhogen. We zijn er ook al met z’n allen achter gekomen dat we deze grote corporates niet kunnen vertrouwen, niet met je data en ook niet met je portemonnee. Hoe vaak worden de regels veranderd, zodat je weer helemaal opnieuw kunt beginnen met je zichtbaarheid? Of word je gevraagd om meer producten bij ze af te nemen om bijvoorbeeld te kunnen stijgen in de Google ranking?
Community building is het ideale wapen tegen de grote Silicon Valley corporates met hun social media machines, zoals Facebook, Instagram en Google. Via community building kun je – door de brede  benadering – je doelgroep bereiken, bedienen en onderhouden. Dit doe je zowel online als offline en zo bouw je aan je netwerk op verschillende niveaus in plaats van alleen de focus op social media.

Ja, dit is arbeidsintensief. Ja, het heeft een langere aanlooptijd nodig. Echter, op lange termijn levert dit een hogere ROI op dan kortstondige social media campagnes en losse flodders: denk aan een terugkerende klant. Tevreden klanten vertellen hun verhaal aan gemiddeld 8 andere (potentiële) klanten. Ontevreden klanten laten dit aan 22 (potentiële) klanten weten. (Bron: ‘CRM in de praktijk’.) 20 procent van de tevreden klanten, zorgt voor 80 procent van de omzet.


Tip: elke zichzelf respecterende organisatie zet zelf haar dienst centraal, door niet te veel te leunen op Mark Zuckerbergh en zijn vrienden en te kiezen voor het bouwen aan haar community.

Inzetten op sociaal kapitaal

De community activeren vraagt om een nieuwe manier van werken. Een manier om dit voor elkaar te krijgen is inzetten op sociaal kapitaal. Wat dat precies is en welke impact dit kan hebben, blijkt uit het onderzoek dat Tim Pardoen van de universiteit in Tilburg voor mij heeft gedaan in 2014. Zijn vraagstelling: welke invloed heeft appril op de Nederlandse app-economie? Pardoen heeft daarbij vooral gekeken naar de invloed van appril op de netwerken en relaties binnen de app-economie. Om deze vraag te beantwoorden heeft hij gebruik gemaakt van de sociaal kapitaal theorie. Deze bestaat uit drie dimensies: 1.Structural, 2. Cognitive en 3. Relational sociaal kapitaal.

Structural sociaal kapitaal: heeft te maken met de opbouw van netwerken en de kracht van relaties. Er is gekeken of appril, door het organiseren van evenementen, netwerken uitbreidt en sterke relaties creëert.

Cognitive sociaal kapitaal: heeft te maken met de interpretatie van communicatie tussen personen. Verstaan en begrijpen mensen elkaar? In het onderzoek heeft Tim Pardoen bekeken of appril ervoor zorgt dat mensen in de app-economie elkaar beter begrijpen. brengen van mensen en dus het vergroten van netwerken leidt tot meer kansen.

Relational sociaal kapitaal: gaat over de eigenschappen van de relaties tussen mensen. Hoe groot is het onderling vertrouwen, kunnen mensen zich met elkaar identificeren, kan ik er vanuit gaan dat beloftes nagekomen worden?

illu-sociaal-kapitaal

Wat heb je aan sociaal kapitaal als community manager? Resultaat van het onderzoek

Uit het onderzoek blijkt dat appril een positief effect heeft op alle drie de dimensies van sociaal kapitaal. Het effect op structural sociaal kapitaal steekt er met kop en schouders bovenuit:

appril is er met name goed in om mensen uit verschillende disciplines binnen de app-economie met elkaar in contact te brengen via intieme sessies in non-conformele settings, zoals een café of in het park. Hiermee creëert het festival een informele sfeer waarbinnen bezoekers sneller bereid zijn om kennis te delen. Dat resulteert in een positief gevoel rond het appfestival, een groot bereik onder appbouwers in Nederland en een schare fans. De conclusie van dit onderzoek: het delen van kennis leidt tot de creatie van nieuwe kennis en dus tot innovatie. Innovatie is in deze snelle kennisindustrie een belangrijke basis voor Nederland om succesvol te zijn op de wereldmarkt.

Deze positieve berichten hebben we vervolgens aan onze sponsors kunnen doorgeven. Een belangrijk ingrediënt om een volgende festival-editie te kunnen waarborgen, naast bezoekersaantallen en bereik.

Het Seats2meet-concept drijft ook het principe van sociaal kapitaal, kijk hier hoe zij dat doen.

En hoe krijg je dit sociaal kapitaal als community manager van de grond?

Dit doe je op verschillende manieren. Laat ik het lekker dicht bij mezelf houden en appril als voorbeeld nemen.

Stap 1: in kaart brengen van het ecosysteem en contact leggen
Ik start met het in kaart brengen van het ecosysteem. Iedereen die ook maar enigszins bezig is met het ontwikkelen of het bouwen van een app, past hierbij. Dat kan een marketeer zijn die de app promoot, investeerders, of een opleiding die studenten het vak leert. Maar ook overkoepelende organisaties zoals Startup Delta (overheid) en de appcommunity zelf. Deze laatste groep bestaat uit technisch geörienteerde interessegroepen zoals Appsterdam en The Dutch Android User Group, die bijeenkomen om over de nieuwste technieken te praten. Kortom, ik leg contact met iedereen die relevant is voor appril en met iedereen die past bij het ecosysteem. 

Stap 2: inhoudelijke rollen verdelen en partijen/bezoekers aan elkaar koppelen
Dat kan in elke  vorm zoals een workshop, keynote speaker, interactive route of yoga sessie. Je koppelt vervolgens de deelnemende partijen en de bezoekers op inhoud, interesse, vakgebied aan elkaar, om vervolgens samen iets te creëren en hiermee impact te genereren. De tamtam die hierdoor vervolgens ontstaat, de enorme vloedgolf aan publiciteit en aandacht voor het festival; dat creëert de buzz waar het bedrijf waar je als community manager voor werkt, zo van houdt. 

Tien punten die je onder de knie moet krijgen als community manager

De kunst van het vak zit hem in een reeks kneepjes die je niet zo een-twee-drie leert of hier uitgebreid behandelt. Daarom hou ik het hier bij tien punten die je onder de knie moet krijgen als community manager. 

punten

  1. Wat is jouw verhaal? – Creëer het concept, positionering en doelgroep
  2. Mobiliseer – Alle deelnemende partijen binnen het domein.
  3. Activeer – Via alle mogelijke kanalen, partners en wegen die je kunt bedenken.
    4. Happy familie – Zet iedereen waarmee je een relatie hebt als ambassadeur in voor de positieve boodschap.
  4. 5. Content is Koning – Biedt gezamenlijk de juiste mix qua inhoud (content) aan: divers en creatief.
  5. Be a hippie – Niemand is perfect. Wees open, transparant in je communicatie en durf iets van jezelf weg te geven.
  6. It takes two to tango – Zenden is zooo jaren ‘80! Geef antwoord op vragen en ga de interactie aan met je publiek.
  7. Iedereen is specialist – Geef je bezoekers of je publiek de kans om kennis te delen. Stel je niet op als de alwetende professional maar laat ruimte over voor tips.
  8. Wees de Suikeroom – Overlaad je community met veel, heel veel Tender Loving Care.
  9. Kies voor up-tempo – Je doelgroep bereiken en onderhouden doe je met regelmaat en in een rap tempo.

Deze tien punten heb ik altijd gekoesterd en hoog gehouden, met het belang van de community voorop. Voor het appril festival heeft dit zijn vruchten afgeworpen. Zonder marketingbudget is het festival rap geroeid. In de tijdsgeest hebben we de doelgroep op een toegankelijke, persoonlijke en positieve manier benaderd. We hebben kennis verzameld en gedeeld. En jawel, daar komt de hippie in beeld 😉 

Wie ben ik?

Jacqueline de Gruyter, 100% community builder. In een creatieve, openminded omgeving creëer ik voor jou en je bedrijf de beste resultaten. Ik ben pragmatisch én creatief, gespecialiseerd in het signaleren van nieuwe kansen. Ik ben ervaren in het bijeen brengen van jouw doelgroep en volgers. Pioniersmentaliteit. Mijn netwerk bestaat uit een mix van creatieven die werkzaam zijn in verschillende branches: design, software- en hardware ontwikkelaars, muziek, fotografie, mode en de mediawereld. Daarnaast heb ik contacten bij diverse opleidingen, gemeentes en verschillende communities die ik voor jouw dienst of product kan inzetten.

Op Twitter ben ik @missappril en tweet ik via @apprilNL. Mijn bedrijfswebsites zijn: www.apprilfestival.com en appril.nl


Geef een reactie