Je eigen meetup?

Een Meetup is een bijeenkomst van gelijkgestemden en super populair. Via dit platform kun je een groep creëren, beheren en TamTam maken voor je evenement. Het is vrij simpel om zelf een Meetup op te richten, of het nu een groep is met een gedeelde wijn interesse of zakelijk insteek, dat maakt voor Meetup niet uit. Hier onder vind je wat tips die je hierbij kunnen helpen.

1.Inhoud van je Meetup

Stel een divers programma samen.
Ga voor een divers programma, op deze manier blijft het interessant voor je bezoekers.  Combineer verschillende onderwerpen op één avond en programmeer een interessante mix van sprekers, m/v, jong/oud en junior of senior.

Brief je sprekers. 
Geef goed aan je sprekers welk publiek er doorgaans in je meetup komt opdagen en wat het kennisniveau van je bezoekers is. Natuurlijk informeer je ze ook over hoe lang ze mogen spreken en deel je praktische info over wifi en beamer.

Delen van kennis.
Zet de inhoud van in plaats van je zelf op de voorgrond. Een Meetup organiseren vanuit de inhoud, zodra een “praatje” financieel of te veel over het eigenbelang, verliest het publiek zijn aandacht. Gebeurd dit te vaak, zul je dit merken in je bezoekers aantallen.

Netwerken en een borrel
Op een Meetup ontmoet je mensen die afkomen op een interesse gebied, zijn de presentaties voorbij, plan dan minimaal een uur in voor netwerken. Een bar of zelf voor drank zorgen , is dan ook een verplicht nummer bij het organiseren van de meetup en een hele gezellige. Hier worden relaties gebouwd en deals gesloten.

2. Praktische tips.

Het organiseren kost aardig wat werk.
Zorg dat je niet alleen de meetup organiseert, met een team bereik je meer, kun je taken verdelen en heb samen heb je een groter netwerk aan sprekers, bezoekers ect.

Je Meetup info is up-to-date.
Veranderd er iets,  laat dit op tijd aan je bezoekers weten, het is jammer als gegevens als , datum, tijd en locatie niet meer kloppen en je gasten voor niets komen.

Maak Tamtam
Maak het interessant om langs te komen en je meetup te bezoeken. Geef aandacht aan je sprekers door middel van een  bio, foto, linken naar hun social media profiel en een samenvatting van hun presentatie.

Let op, hou rekening met 20% no-show.
Iedereen is druk! Dus rekenen gerust op 20% no-show op, vlak van te voren een reminder sturen, de limiet van de inschrijvingen iets hoger te zetten dan de capaciteit van je locatie, helpt.

Schakel je netwerk in voor promotie
Spreek je sprekers, de andere mende organisatoren,  je netwerk, in om je meetup te promoten. Wellicht zijn er sites zijn die events bijhouden over jouw onderwerp.

Kies voor een vaste planning.
Handig voor je bezoekers, kies een vaste dag, tijd en locatie. Zoals bijvoorbeeld Hackers and Founders , zij komen elke 1e donderdag van de maand samen in Cafe de Doffer in de Jordaan. Dit doen zij al minimaal vijf jaar achter elkaar. check meteen even over er geen andere Meetups met het zelfde onderwerp op of rond deze datum zitten.

Wil jij zelf een Meetup in jouw vakgebied oprichten? Meld je aan dan HIER aan.


Geef een reactie